Kisah Mat Saleh,Melayu,Bangla & Indon

Saturday, March 14, 2009


Suatu masa,4 org shabat mat saleh(org putihlah),mat melayu,mat bangla & mat Indon berkerja dlm satu kapal dalam satu perlayaran yang agak lama dan membosankan ialah tengok air aje keliling, jadi mat saleh ni ajaklah kawan2nya lepak kat atas sekali bhagian kapal untuk melihat masih jauh ke lagi daratan...tapi hampa....jadi mat saleh ni dgn hampanya menyelitkan sebatang rokok kebibirnya sambil mengambil ZIPPO utk menyalakan rokoknya....bersuaralah ketiga2 sahabatnya ...oiii...mak datuk kat tempat kami mahal ni harganya ZIPPO ni...mat saleh dgn bangganya melemparkan ZIPPO tu kedalam laut sambil di perhatikan kawan2nya dgan mulut yang terlopong...lalu Mat Indon bertanya ..Kok kenape dibuang?..Mat Salleh dgn bangganya berkata..KAT NEGERI AKU BERLAMBAK MENATANG NI..... OOOOOO telopong lagi member2 tu...

Mat Indon dan Mat Bangla pun berbisik sesama mereka sambil ketawa2...lalu Mat Indon ni keluarkan Rokok KERETEK ORI Punya satu Kotak sambil mengambil sebatang utk di hisap dan selebihnya dibuang ke laut..lalu Mat Melayu pun bertanya kenapa dibuang kan kerana mahal harganya di MALAYSIA..dgn berlagaknya Mat INDON ni berkata...Kat tempat aku benda ni lagi berlambak2..sambil disambut gelak besar oleh Mat Bangla..

Mat Melayu rasa tercabar dgn kata2 mereka..tapi dia tiada apa untuk di banggakan ...dgn sedih dan terharu dia pun menangkap Mat Indon & Mat Bangla ni lalu dicampaknya ke laut...Lagilah terlopong mulut Mat Salleh lalu dgn terperanjat dia bertanya...WHY MEN? Why...why..dia orang kan kawan kita....dgn selambanya Mat Melayu Berkata...Spesis ni lagi berlambak kat Tempat Aku..penuh bawah jambatan...

3 comments:

Enigma March 17, 2009 at 6:43 AM  

aku suka yang ini!

sesku March 17, 2009 at 7:06 AM  

hahaha...buat menyemak je org org nih...

Anonymous August 5, 2013 at 7:30 PM  

yesss bro..i really like your story.
.love you...kakaka...