Omar dan Bakar

Sunday, February 22, 2009

haha...sori geng...sesku busy giler minggu nih...blog dah terbiar usang tak ber atas tarikh(tebas semak semak yg tumbuh panjang kat blog nih...haha). sesku busy ngan explorace uitm 2009 yg telah berlangsung dengan jayanya walaupon penyertaan tak mencapai target yang ditetapkan...ok lawak terbaru dibawah....nanti sesku cite pasal explorace pulak!!!

Omar dan Bakar ialah dua sahabat yang kuat ketagih ganja,
Sabtu lalu telah ditangkap dan dimasukkkan dua malam ke dalam Jel, akhirnya
hari Isnin mereka dibawa ke mahkamah.
Hakim melihat dua anak muda harapan bangsa yang hanyut dalam pergaulan.
"Kamu masih muda sudah menagih ganja... besar nanti nak jadi apa?" tanya Hakim sinis.
"Maafkan kami... kami cuma ikut kawan2 saja..." kata si Omar.
"Iya yang Ariff... kami janji tak kan buat lagi..." tambah Bakar.
Hakim tersentuh bila membayangkan anaknya yang seusia mereka.
Setelah berpikir sejenak, Hakim lalu mengambil keputusan.
"Baiklah... kali ini saya lepaskan kamu... tapi dengan satu syarat... kamu dikehendaki
memujuk teman² yang sama menagih supaya berhenti dalam masa seminggu ini...
Isnin depan kamu mesti kemari untuk beri laporan."

Seminggu kemudian...

"Omar... bagaimana dengan hasil kerja Anda...?"
"Lapor Yang Arif... seminggu ini saya berhasil memujuk teman² saya sebanyak 17 orang...
untuk berhenti menagih ganja..."
"17 orang???" tanya Hakim... "Bagus, hebat... bagaimana caranya??"
"Begini Yang Arif... saya buat dua bulatan... satu besar dan satu kecil...;
Lalu saya jelaskan bulatan yang besar itu adalah otak sebelum mereka menagih...
sedang yang kecil itu otak setelah mereka menagih..."
"Bagus... bagus..." kata Hakim senang... "jadi Saudara Bakar...?"
"Saya berjaya memujuk 156 teman saya yang arif..."
"156???" tanya Hakim terperanjat... "Bagaimana caranya ???"

"Sama... Yang Arif... saya juga lukis dua bulatan.. satu besar... satu lagi kecil..."
"lagi...?" tanya Hakim...
"Saya cakap... yang kecil ini lubang punggung sebelum masuk Jel...
dan yang besar selepas masuk Jel...."

0 comments: