lembu part 1

Wednesday, October 8, 2008


seorang pemuda yang miskin tinggal bersama seekor lembu peninggalan bapanya,kehidupannya amat daif sehinggakan nak makan pun susah.pada satu hari pemuda ni mendapat idea lalu membawa lembunya pergi ke bandar.tiba di bandar pemuda itu mula menjerit :

"sesiapa yang berjaya membuat lembu aku ni duduk aku akan bg hadiah RM1 juta,tapi kalau tidak berjaya akan didenda RM100!!!"

datang la orang ramai berpusu-pusu untuk mencuba nasib,dari yang kecik ke yg tua,yg kurus ke yang gemuk,yang lembik ke yang gagah tetapi semua x berjaya. pendapatan si pemuda ni semakin baik dari hari ke hari,dan dia berjaya mengumpul RM1 juta sehingga datang la seorang panglima yang perkasa cuba mendudukkan lembu tersebut, di hentaknya lembu tu,diterajang kakinya,ditarik supaya jatuh tetapi lembu tu tetap x nak duduk..

selepas panglima tu try datang plak sorang budak kecik nak cuba duduk kan lembu tu. semua orang gelakkan budak kecik ni, "panglima yg gagah ni pun x boleh nak dudukkan lembu ni,ko yang kecik ni plak nak dudukkan lembu ni, apa lg g la try?"kata pemuda kepada budak kecik tu.

budak kecik ni pun pusing keliling macam cari sesuatu kat lembu tu,pastu tetiba je lembu tu duduk dengan keempat2 kaki terlipat. orang ramai mula rasa pelik macam mana budak ni boleh dudukkan lembu tu,dengan selamber budak tu jawab :

"lembu ni kan lembu jantan,aku jentik je telur dia sampai senak tu yang terduduk tu!!!!"
part 2 akan menyusul......

0 comments: