namaku minah

Saturday, October 25, 2008

name aku Minah 
aku ade balak 
name balak aku Mat 
kitorang dah lame kenal 
dah lama saling sayang menyayang 
kalo lepak same2 pon kadang2 dah naik bosan 


tapi satu hari tu 
kitorang keluar laa jalan2 macam biase 
tapi aku terase lain macam sket 
si Mat bawak aku pegi kedai emas 
die nak beli cincin 
hadiah untuk kakak die katenye 

lpas tu die bawak pegi kedai baju pengantin 
nak usha2 baju utk kakak die jugak katenye 
aku pon ikut je laaa 
tapi si Mat beriyer tanye aku yang mane yang aku 
paling suka 
lpas tu, kitorang pegi kedai bunga 
Mat beli sejambak bunga ros merah 
pun untuk kakak die jugak katenye 
aku pon malas laa nak tanye banyak2 
same je jawapan die dari tadi 
tak lama lpas beli bunga tuh 
tibe2 Mat berenti.. 
die berdiri tegak memandang ke arah aku.. 
mukanya agak kemerahan 
panas kot 
tapi die senyum2.. 
dan tunduk memandang kasut sendiri 
tibe2 die 'go down on one knee' 
maka secara automatik aku pon teringat laa lagu 
avril 
"i want to see you go down on one knee..marry 
Me today..." 
Mat memanggil nameku.. 
"Minah..." 
sambil menghulurkan cincin dan bunga ros tadi 
aku terdiam.... 
aku terpaku di situ... 
perasaanku mula bergelora 
sudah terbayang pelamin indah tempat kami 
bersanding 
tiba2 terbayang keluarga dan anak2 
tanggungjawab yang berat terhadap keluarga 
sudah bersediakah aku...? 
tetapi aku gembira 
dalam tak sedar, airmataku mengalir perlahan di 
pipi 
Mat masih tunduk... 
die memanggil namaku lagi skali 
"Minah..." 
dalam tangisan kegembiraan aku menoleh ke 
arah Mat 
dan pada masa yang sama juga Mat mendongak 
memandang ke arahku 
mata bertentang mata.. 
Mat bersuara... 
"Laaaa..ni apsal nangis2 nih?? Tetibe je..gile 
ape?? 
Dah laaa orang panggil banyak kali tak jawab.. 
tolong laaa pegang bende2 ni jap..aku nak ikat 
tali kasut nih..cepat laaa..panas 
nih..ishhhh..susah btol orang sentimental nih..." 

Dan aku pon meraung bagai nak gile 
malunye aku 
hampeh ko Mat..bile nak masuk minang nih..??

2 comments:

Ir. hydir October 25, 2008 at 8:41 PM  

wah hahahahhaha .... siot je mat tuh ... yg minah pon prasan sgt lak...

Anonymous October 25, 2008 at 10:22 PM  

tak sensitif langsung kan???..tapi minat tu gak yang over sgt....